Den s knihou ve 2.A

Nerušit, čteme si!

Už je to víc jak rok, co se učedníci naučili číst. Teď jsou z nich dobří čtenáři, kteří přečetli nejednu knihu. A co všechno děláme pro to, aby těch knih bylo ještě více?

Všechno to vlastně začalo už v první třídě, kdy jsme se, ještě jako žabáci, seznamovali s prvními písmenky. Děti se velmi brzy naučily spojovat hlásky do slov a ty pak do vět. Nácvik čtení u nás totiž probíhal pomocí genetické metody. Velkou motivací bylo pro děti společné čtení knížek o dvou kamarádech Kvakovi a Žbluňkovi. Přečetli jsme všechny tři díly a děti to moc bavilo.
V hodinách a v centru čtení jsme pak pracovali s různými texty a učili se číst s porozuměním a uvědoměním.

Nyní, ve druhé třídě, se ve čtení zdokonalujeme. Stále hodně pracujeme s texty pomocí různých metod, například i metod kritického myšlení. Od září si děti samy vybírají knížky na čtení a do předem stanoveného dne pak nosí krátké zápisy a hodnocení. Tvoří si tak čtenářské deníky. Některé jsou velmi povedené a kvalitní. Ty jsou pak inspirací a motivací pro druhé. Pravidelně si ve třídě o přečtených knihách povídáme, děti je představují a doporučují kamarádům. Jsou to takové naše Knižní hodiny. Odpoledne Andrejka dětem často předčítá různé příběhy nebo pohádky.

Tento pátek jsem pro děti připravila celý jeden Den s knihou. Téma se výborně hodilo, protože měsíc březen byl, a snad ještě i je, měsícem knihy a nověji i internetu. A pak nás také čekala Noc s Andersenem!
Už v ranním dopise byla pro děti krátká hádanka - Má to listy a není to strom, má to hřbet a není to slon. Co je to? Pro děti žádný problém, hned uhádly, že je to KNIHA. Tak na velký papír hned začaly zapisovat asociace a co pro ně kniha znamená. Bylo toho hodně a vedle dobrodružství, pohádek, vědomostí, se objevilo i slovo "vzácnost" a "musím chránit".
Na tento den dostaly děti dobrovolný úkol: zjistit něco o knihách, jejich vzniku a výrobě a také něco o dvou významných spisovatelích. Jejich jména byla přesně určená a vybraná právě pro tento den, vlastně noc. V kruhu děti své poznatky prezentovaly, diskutovaly o nich, doplňovaly informace, které jsem zapisovala na tabuli. Překvapilo mě, jak všechny děti pozorně naslouchaly a vydržely opravdu dlouho. Některé by vydržely i déle. Ale bohužel čas je neúprosný.
Další aktivita byla také velmi zajímavá. Děti měly připravený kvíz. Přiřazovaly k obrázkům známých postaviček z knížek názvy knih a jména spisovatelů a ilustrátorů. Musím říct, že nad kvízem jsme se zapotily i my dvě s Andrejkou :).

Na úplný závěr, vlastně až po obědě, si každý vzal svou knížku, kterou má právě rozečtenou a chvíli si četl. Potom stručně vyprávěl ostatním, o čem četl. Ve třídě vznikly malé skupinky, které nad knihami ještě nějakou chvíli setrvaly.

Co říci na závěr? Těší nás, že děti v naší třídě rády čtou. Líbí se jim především dobrodružné příběhy, příběhy s dětským hrdinou i pohádky. Dokáží o knížkách vyprávět, zhodnotit, proč se jim knížka líbila. Většina navštěvuje knihovnu v Radotíně. Samostatně i pod naším vedením vytváří knížky k různým tématům. Doufáme, že dětem kladný vztah ke knihám a ke čtení samotnému vydrží a že budou číst, i když my dvě u toho třeba už nebudeme.
Martina a Andrea

Den s knihou

Nerušit, čteme si!

Nerušit, čteme si!

 
Společné zamyšlení nad tématem

Společné zamyšlení nad tématem

 
Ještě chvíli přemýšlíme

Ještě chvíli přemýšlíme

 
Poslední myšlenky...

Poslední myšlenky...

 
...a výsledek

...a výsledek

 
Co jsme si doma připravili - prezentace v kruhu

Co jsme si doma připravili - prezentace v kruhu

 
Olí se připravila důkladně

Olí se připravila důkladně

 
Štěpán také

Štěpán také

 
Doplnění informací na tabuli

Doplnění informací na tabuli

 
Kvíz - spisovatelé, malíři

Kvíz - spisovatelé, malíři

 
Je to těžké?

Je to těžké?

 
Víc hlav - víc ví.

Víc hlav - víc ví.

 
I takto může vypadat knížka

I takto může vypadat knížka

 
Zuzky nápad i realizace

Zuzky nápad i realizace

 
Chvilka čtení...

Chvilka čtení...

 
... a rozhovorů nad knihou

... a rozhovorů nad knihou

 
 
Vytvořeno 30.3.2008 19:05:41 | přečteno 1743x | Martina Prokopová