Třída 5. A v Národním technickém muzeu...

Národní technické muzeum

... co nás nejvíce zaujalo?

Nejprve něco z historie  NTM:

Dějiny muzea

Muzeum bylo poprvé pojmenováno Technické muzeum Království českého v roce 1908. Spolek kolem Technického muzea již v roce 1910 zpřístupnil první sbírky veřejnosti. V letech 1938–1942 zabránila okupační smlouva, aby se zde ukazovali sbírky veřejnosti.

V roce 2003 se zahájila rekonstrukce muzea. Rekonstrukce skončila 15.února 2011. V roce 2008 oslavilo Národní technické muzeum nejen výročí svého založení v roce 1908, ale i sedmdesáté výročí zahájení prací na stavbě nové muzejní budovy.  

Dějiny budovy

Rozhodnutí o výstavbě budovy padlo v roce1921. Ministerská rada dala svolení k výstavbě společné budovy Zemědělského a Technického muzea v roce 1935. V březnu 1935 byla vypsána veřejná soutěž o nejlepší ideový náčrt společné budovy obou muzeí a v červenci téhož roku byla vypsána užší soutěž pro autory pěti oceněných návrhů F. Fencla, M. Babušku, F. Šrámka, R. Vichru a F. Tesaře. Vítězem soutěže se stal Milan Babuška. Stavba Technického muzea byla zahájena na podzim 1938 a byla dokončena koncem roku 1941. Budova má tvar širokého U se dvěma suterény.

Nejzajímavější exponáty:

Kluzák Zanonia
Zanonia je bezocasý kluzák, který byl zkoušen a postaven okolo roku 1905 v Horním Starém Městě u Trutnova. Je dílem významného průkopníka letectví Igo Etricha. Igo Etrich se zabýval studiem různých typů letu v živočišné a rostlinné říši. Za vzor si vzal létající semena jednoho druhu tykve, která dokáží díky svému tvaru urazit i několikakilometrovou vzdálenost. Etrich v roce 1906 s velkým úspěchem představil svůj první kluzák Zanonia. Byl zhotoven ze dřeva, z bambusu a plátna. Měl rozpětí 10 metrů a plocha křídel 38m2. S tímto letounem se zdařily klouzavé lety až do vzdálenosti 250 metrů. Vzlétnout se mu ale nepodařilo.
Tento kluzák jsem si vybrala, protože mě připadá zajímavé, že vypadá jako letadlo, ale vespod má místo kol na přistání lyže.

Mercedes-Benz W154
Toto závodní auto je asi nejcennější auto v Česku. Za toto auto zahraničí nabízelo až miliardu korun. Tento vůz vnikl v 11 kusech, dnes se ví ale jenom o devíti. Bývá považován za nejlepší závodní vůz všech dob. Caraccioly v roce 1938 vyhrál šampionát právě s tímto vozem. Vůz váží jenom 910 kilo. Toto auto jezdí rychlostí 320km/h.
Tento vůz jsem si vybrala, protože mě zaujalo, jakou velkou rychlostí umí jezdit zvláště na tu tehdejší dobu.
Joli

 

Praha l (1937)

Bezmotorový jednomístný kluzák, celodřevěná konstrukce.

Optimální rychlost 83km/h

Výrobce: letecko-karosářská škola Mladá Boleslav ČSR

Zajímají mne předchůdci letadel a tenhle kluzák se mi zalíbil

 

Wikov 7/28 sport (1929–1931)

Sportovní a závodní automobil s chlazenou kapalinou a čtyřbodovým čtyřválcovým motorem OHC umístěným za přední nápravou.

Max. rychlost 140km/h

Výkon: 29,4 kw 40 koní

Výrobce: prostějovské továrny Wichterle a Kovařík a.s ČSR

Tyhle staré autíčka jsou prostě SUPER! A u Wikovu se mi líbí, že je made in ČSR.

Matěj

 

 

Laurin & Klement RK 18/50 HP
Tento automobil byl vyroben v Čechách roku 1914. Měl motor vpředu a pohon zadních kol. Řadový čtyřválec má objem 4713 cm3. Výkon je 37 kW (50 koní). Čtyřstupňová převodovka, hmotnost podvozku 1300 kg a maximální rychlost 90 km/h. V letech 1912 – 1916 bylo postaveno 116 vozů.
Tento vůz jsem si vybral proto, protože  jsme si říkali, jak Laurin a Klement vyráběli věci, s kterými se člověk mohl dostávat z místa na místo.

 Rychlíková parní lokomotiva 375.007 „Hrboun“ 1911
· Vyrobena v První československé továrně na stroje Praha Libeň
· Maximální rychlost: 100 km/h
· Hmotnost: 83 000 kg
31. 3. 2011 bylo jubilejní 100. výročí této parní lokomotivy Hrboun, která je už 56 let velkou chloubou Národního technického muzea.  Z továrny tato lokomotiva odjela  14. března 1911 a dosáhla své maximální rychlosti 114 km/h a splnila všechny předepsané parametry. Prvním působištěm lokomotivy se stala Vídeň, ale už v roce 1914 byla evidována v Pražských Nuslích. Za druhé světové války tento stroj používala výtopna Vršovice – Nusle. V listopadu 1952 byla použita k vytápění vítkovických staveb v Kunčicích.
Tento stroj jsem si vybral, protože mě zaujala jeho velikost.
Štěpán

 

Bitevní loď SMS VIRIBUS UNITIS

 Důvod, proč jsem si tuto loď vybral, je velmi prostý. Líbila se mi svým bojovým vzhledem.

Poprvé byla spuštěna na vodu v roce 1911 v Terstu. V první světové válce byla vlajkovou lodí RAKOUSKA-UHERSKA.

Byla dlouhá 125m.

Na její palubě sloužilo 1087 mužů.

Poháněli jí čtyři parní turbíny o výkonu 27000 koní.

Dosahovala rychlosti až 20,4 uzlů.

Její hlavní výzbroj tvořilo dvanáct děl, ráže 305mm.

Do vojenských bitev se téměř nezapojovala a 1. listopadu 1918 byla v přístavu v Pule potopena žabími muži italského námořnictva.

 

 Zlín z-50 La
Tento typ letadla jsem si vybral, protože jsem chtěl popsat nějaké letadlo a zdálo se mi docela rychlé.
Je z roku 1977. Byl to jednomotorový jednomístný celokovový akrobatický dvojplošník se vzduchem chlazeným plochým šestiválcovým motorem o objemu 8,87 litrů a o výkonu 191,2kW(260 koní). Maximální rychlost letadla byla 272km/h. Dosah letadla byl 640km. Letadlo vyrobila firma: Moravan Otrokovice n. p., Otrokovice Československo. Bylo to velmi dobré akrobatické letadlo a to dokazují i velmi dobré výsledky s českými piloty i s piloty ze zahraničí. Na strojích tohoto typu vybojovali domácí letci v letech 1987 až 1995 pět vítězství na mistrovství světa v letecké akrobacii.
Vojta

 

 

TATRA 80
- byla vyrobena roku 1935
- převážná většina automobilů Tatra,vyrobených po roce 1923 měla vzduchem chlazené motory
- v průběhu 30. let bylo těchto automobilů v Kopřivnici vyrobeno jenom 26
- využíval ji první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk
- maximální rychlost 140 km/h

Tatru 80 jsem si vybrala, protože se mi líbí a protože ji využíval T.G. Masaryk a ještě taky proto, že na tu dobu jezdila celkem rychle

 

 AERO 10 HP

-  bylo vyrobeno roku 1930
- ještě na začátku 20. let byl automobil jen pro nejbohatší a do domácnosti se s ním i šofér
- na konci 20. let příslušel šofér jen k limuzíně, většina automobilistů si svůj vůz řídila sama
- maximální rychlost 75 km/h

Vybrala jsem si Aero, protože se mi líbilo a líbila se mi i jeho barva
Klárka  

Národní technické muzeum

Tolik krásných exponátů!

Tolik krásných exponátů!

 
Kde začít s prohlídkou?

Kde začít s prohlídkou?

 
Asi u autíček

Asi u autíček

 
nebo u motorek?

nebo u motorek?

 
Ríšovi se líbí mašinky.

Ríšovi se líbí mašinky.

 
Vojta zapisuje informace o letadle.

Vojta zapisuje informace o letadle.

 
Ach ta auta!

Ach ta auta!

 
Adam od nich nemůže odtrhnout oči.

Adam od nich nemůže odtrhnout oči.

 
Děvčata a motorky?

Děvčata a motorky?

 
Malá Olí, velký vlak.

Malá Olí, velký vlak.

 
A velké letadlo!

A velké letadlo!

 
Petruška a Joli

Petruška a Joli

 
Adam a Felície

Adam a Felície

 
Tomáš a Felície

Tomáš a Felície

 
 
Vytvořeno 25.5.2011 14:40:51 | přečteno 1408x | Martina Prokopová