Týden pro inkluzi na ZŠ Radotín

I naše škola se připojila k mezinárodní akci Týden pro inkluzi a v týdnu od 29. 9. do 2. 10. připravila velký blok akcí pro žáky i širokou veřejnost.
Na začátku školního roku si většina z nás neuměla představit, co nás čeká poté, co se přihlásíme k „Týdnu pro inkluzi“.
Měli jsme však velké nadšení a chuť do práce, protože jsme věřili ve smysluplnost myšlenky, kterou si dalo za cíl o. s. Rytmus, vyhlašovatel akce.
Postupně jsme sbírali a dolaďovali nápady a návrhy, až vznikl náš „Týden pro inkluzi“:
1) Dopoledne v areálu ZŠ
V pondělí 29. 9. se uskutečnilo „Dopoledne pro žáky a hosty“ v areálu základní školy.
Na tuto akci jsme se připravovali již několik dní předem. Ve všech třídách 1. stupně v rámci různých předmětů se opakovalo téma - život lidí s handicapem. Děti diskutovaly, tvořily, malovaly, aby si v praxi vyzkoušely a uměly představit, jak se žije lidem s postižením. Vyvrcholením těchto aktivit bylo společně prožité dopoledne v areálu ZŠ, kde si žáci kromě předchozích činností vyzkoušeli (na 8 stanovištích) i jízdu na vozíčku, chůzi o berlích, rozpoznávání věcí jednotlivými smysly, seznámili se s hmatovými knihami pro nevidomé, pokoušeli se porozumět mluvenému slovu odezíráním, vyzkoušeli si roli člověka, který pomáhá nevidomému i roli nevidomého. Na závěr své pocity své pocity popsali, nakreslili a živě o nich diskutovali.
Toto dopoledne s námi prožili a aktivity si vyzkoušeli žáci Praktické školy a děti z MŠ Petrklíč.
Loučili jsme se obohaceni o pocity získané z nových zkušeností ze společně prožitých činností.
V rámci dopoledne proběhla dobrovolná sbírka na zakoupení dvojtříkolky pro nevidomé děti.
Výtěžek v částce Kč 4. 787,- byl předán Petrklíči, o. s.
2) Týden pro inkluzi - Odpoledne pro veřejnost u Alberta
Vybrané aktivity z pondělního dopoledne jsme nabídli i široké veřejnosti . Od 15 hodin jsme se sešli před Albertem a oslovovali místní občany, aby se zastavili, zamysleli se a vyzkoušeli, jak se žije lidem s postižením. Mohli si na vlastní kůži vyzkoušet jízdu na vozíčku pro tělesně postižené, chůzi o berlích, nákup v Albertovi v pozici nevidomého s doprovodem, zavázat tkaničky na botě jednou rukou, poznávat předměty hmatem. Během krásného odpoledne účastníci živě diskutovali a vyjadřovali se k životu postižených, panovala velká shoda v názorech na nutnost mluvit o této problematice, pomáhat více postiženým spoluobčanům a především odmalička děti vést k vzájemnému respektu a toleranci. Po vyzkoušení aktivit byli občané vyzváni našimi žáky k vyplnění dotazníku a sdělení svých pocitů. Dle odhadu se aktivně akce zúčastnilo kolem 70 lidí. Ti, kteří odmítli, argumentovali, že nemají čas, spěchají, nerozumím, nechci zkoušet, protože se bojím, abych něco nepřivolal(-a)…
Nejvyšší zájem projevovaly maminky s malými dětmi, diskutovali i někteří staří lidé.
Viz fotodokumentace