Zápis z konání školské rady 14.6.2022
Přítomni:
Za zřizovatele: Mgr. Miroslav Knotek, Bc. Simona Baráková, Mgr. Jakub Mareš
Za pedagogický sbor: Mgr. Iva Petrtýlová, Mgr. Zuzana Vejmelková
Přizvaný host: Mgr. Jiří Kovařík – ředitel ZŠ Radotín, Mgr. Jiří Riedl zástupce ředitele pro II. stup., Ilona Valešová –školní metodik prevence
Za rodiče: Mgr. Alena Slámová, Lenka Studená, Linda Škardová
Omluveni: Mgr. Lenka Procházková
Program:
1/ Shrnutí školního roku
Shrnutí panem ředitelem:
Počet zapsaných dětí pro školní rok 2022/23 – 123 dětí, přijatých 101 dětí a odkladů školní docházky 22 dětí.
15. 6. proběhne dodatečný zápis ukrajinských dětí.
Letošní školní rok byl oproti předešlému šk. roku výrazně lepší. V minulém roce se žáci i rodiče museli potýkat s covidovými opatřeními. Všichni jsme vnímali velkou zátěž, jak pro děti a rodiče, tak pro pedagogy.
2/ Děti přijaté na ZŠ ze zemí zasažených válečným konfliktem (děti z Ukrajiny)
Ve 2. pololetí šk. roku poskytla ZŠ Radotín své učebny pro jazykovou přípravu skupinám nově příchozích dětí ukrajinských uprchlíků. Ukrajinské děti také navštěvovaly vybrané vyučovací hodiny, zj. hodiny českého jazyka a tělesné výuky, aby mohly aktivně upevňovat získané znalosti a také navazovat kontakt s budoucími spolužáky. Po získání základních znalostí českého jazyka byly děti průběžně zařazovány do běžných tříd. V průběhu června nadále probíhá intenzivní výuka českého jazyka.
3/ Zpětná vazba k aplikaci Edupage (dále jen „EP“)
Zatím jsou zpětné vazby pozitivníod rodičů i pedagogů.
Rodiče vítají rychlou komunikaci a informace o škole.
Podněty od rodičů:
EP je intuitivní, orientace není složitá.
Někteří učitelé zapisují známky do 2-3 dnů, někteří pedagogové např. po týdnu zpětně.
Diskuse nad otázkou, jak sledují hodnocení dětí rodiče, kteří nemají přístup k EP např. rodiny soc. slabší. Lze těmto rodinám nabídnout žákovské knížky v papírové podobě.
4/ Preventivní programy na ZŠ, zviditelnění činnosti výchovného poradce a návaznost na další podpůrné služby
Diskuse nad podněty, které obdržel předseda ŠR. Někteří rodiče se na předsedu ŠR obrátili s tím, že nadále dochází k atakování dětí.
Řešeny podněty rodičů k incidentům, kterých se mají dopouštět žáci po skončení vyučování v areálu školy při odchodu dětí ze školní jídelny, cestou domů ze školy nebo po skončení kroužku.
Proběhla diskuse nad tématy prevence rizikového chování. Na setkání ŠR byla přizvána paní Ilona Valešová – školní metodik prevence.
ZŠ pracuje v oblasti primární prevence sociálně-patologických jevů podle školního preventivního programu. Tento program je vypracován na školní rok na základě pokynů MHMP a Pražského centra prevence. Program koresponduje se Školním vzdělávacím programem naší školy.
Každý ročník má svůj předepsaný preventivní program z vybraných oblastí rizikového chování a probíhá ve výuce po celý školní rok. K dotazu předsedkyně ŠR paní Valešová sdělila, že preventivním tématům věnují pozornost všichni učitelé, vychovatelé a rovněž asistenti pedagoga. Role třídního učitele je pro realizaci prevence ve výuce zásadní.
Během školního roku jsou zajišťovány další aktivity prostřednictvím externích certifikovaných organizací, které se zaměřují na prevenci.
Na požádání byla předložena témata, která byla v rámci primární prevence rizikového chování realizována. Z podkladů bylo zřejmé, že škola využívá pro každý ročník témata, která korespondují s věkovou hranicí dětí, jak kvůli porozumění tématu, tak s ohledem na školní preventivní program.
Z předložených podkladů je také zřejmé, že škola úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou Praha 5, odbornými lektory i organizacemi, které se tématem preventivního chování zabývají. Spolupráce je navázána také s Městskou Policií, MHMP a dalšími subjekty zaměřenými na preventivní chování.
Mimo uvedené aktivity jsou realizována také sociometrická šetření, která se zaměřují např. na vztahové vazby ve třídě nebo jsou realizovány také adaptační kurzy některých tříd.
Výstup:
Na začátku školního roku budou na EP informace o školním metodikovi prevence, školním psychologovi, výchovné poradkyni, aby se mohli rodiče v případě potřeby s pracovníky spojit a navázat v případě potřeby spolupráci.
5/ Diskuse – Plavání
Proběhla diskuse ŠR k tématu plavání.
Zástupci ŠR z řad rodičů hovořili o podnětech, které obdrželi.
Někteří rodiče sdělovali, že děti odcházejí z plavání z nedosušenými vlasy zj. dívky. Následně děti bývají často nemocné. Děti by uvítaly více času po skončení plavání, právě na fénování a osušení.
Děti doma předávají zpětné vazby, že by uvítaly zapojit více herní prvky.
Žáci na 2. stupni by uvítali rozdělit plavání na chlapce a dívky.
Proběhla diskuse k četnosti plavání u žáků 2. stupně. Předsedkyně ŠR s ostatními členy ŠR za rodiče otevřeli otázku, zda by nebyla vhodnější varianta u žáků II. st. realizovat plavání formou blokového plavání tj. např. formou kurzu pouze v určitých měsících.
Proběhla diskuse také k hybridní formě hodin TV. Např. někteří žáci mohou plavat a někteří mohou hrát míčové hry apod. Z diskuse vyplynulo, že je tato varianta náročná na rozvrh. Realizace by nebyla snadná.
Výstup:
Na začátku příštího školního roku proběhne opět diskuse k tématu plavání
6/ Havelské posvícení
Předsedkyně ŠR přihlásí školní stánek na HP
Děti i rodiče se na HP každoročně těší. Na začátku školního roku budou rozeslány opět informace k možnosti spolupráce.
Výstup:
Předsedkyně ŠR přihlásí ÚMČ Praha 16 školní stánek.
Organizační tým HP (členové ŠR za rodiče) připraví pozvánky k HP ke školnímu stánku). Začátkem školního roku budou pozvánky rozeslány do tříd, rodičům a dětem.
V Praze dne 14. 6. 2022
Zapsala: Alena Slámová – předsedkyně ŠR